Cererea de interpretare pe Legea dării în plată în cazul executaților silit, inadmisibilă la Înalta Curte de Casatie si Justitie

Înalta Curte de Casație și Justiție a respins ca inadmisibilă cererea Tribunalului Calarasi de a stabili dacă debitorii executați silit pot să dea sau nu în plată, , într-o speță în care doi datornici la firma de recuperare Rabon Credit Solutions au cerut stingerea creanței prin darea în plată. Debitorii aveau o datorie reziduală de 1,75 milioane de lei la recuperatori, după ce imobilul care garanta împrumutul a fost vândut silit la licitație, potrivit documentelor instanței de trimitere.
Tribunalul a trimis ÎCCJ următoarea întrebare: „Dispozițiile art. 8 alin. 5 din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligațiilor asumate prin contracte de credit se interpretează în sensul că pot solicita stingerea obligațiilor izvorâte din contractele de credit în baza textului de lege menționat și debitorii care sunt supuși în continuare unei executări silite deși executarea silită a imobilului ipotecat a fost finalizată prin adjudecare?”. ÎCCJ a dat un comunicat scurt, în care arată că a respins cererea ca inadmisibilă.
Prin Decizia 95/2017 Curtea Constituțională arată că și debitorii executați silit pot apela la legea dării în plată, în conformitate cu art. 8 alin. (5) din Legea 77/2016 privind darea în plată.
„Curtea spune răspicat că acest articol nu încalcă Constituția, în condițiile în care darea în plată se aplică doar dacă judecătorul constată că există o situație de impreviziune ce a făcut deosebit de oneroasă pentru debitor executarea contractului. “(…) Curtea constată că soluția legislativă de stingere a datoriilor izvorâte din contractele de credit, indiferent de data la care a fost vândut bunul imobil ipotecat prin licitație publică sau printr-un alt mod agreat de creditor, nu încalcă dreptul de proprietate privată al creditorului, consacrat de art. 44 din Constituție”, se arată în decizia 95/2017.”